onsdag 2 november 2011

Planer planer...


Hundavel är spännande och intressant.. och långsiktig planering. Har suttit och kikat på lite olika möjliga hanar till främst mina svenska lapphundstikar, jag vet ju inte ännu om de passerar nålsögonen godkänt dvs. får ok resultat vid HD röntgen ,Armbågsledsröntgen etc. Jag skall ju ha en hane som tilltalar mig exteriört, har A eller B höfter är PRCD Clear ( då båda mina tikar är bärare) släktskapsvärdet skall vara lågt och inavelsgraden så nära 0 % det nu bara går. Hanen ska ha en stabil mentalitet och gärna någon utställning med ok resultat. Puh.. många olika saker att väga in, jag har en mycket klar bild av hur en svensk lapphund ska se ut och hur de ska vara i mentaliteten, jag känner till linjerna och har träffat många av hundarna som finns bak i hundarnas stamtavlor, det känns som ett stort plus för mig och jag tycker lite synd om dem som inte haft SLH så länge och skall försöka se till så det blir perfect match. Men de flesta av oss som har kunskapen delar ju gärna med oss av det vi vet.. något har ju jag ändå snappat upp under de 25 år vi haft svensk lapphund som jag kan dela med mig av :D Nåväl jag har hittat 3-4 lämpliga kandidater i alla fall, en i Finland , två i Norge samt en här i Svedala. Dessa hanar är snygga, trevliga har lågt släktskapsvärde och A höfter samt PRCD Clear.. Så det är bara att vänta in HD röntgen på Ciiku o Chanti, se vad det visar o planera vidare.. Vad gäller terrieraveln ligger det lite vid sidan just nu, skall ju arbetsmeritera Maxi har jag tänkt ,sedan är det en del hälso tester även där samt några utställningar innan jag börjar fundera på tilltänkt hane, Vår egen Jacko finns ju med i bakhuvudet som lämplig partner.. men det är ett tag kvar även där innan det är aktuellt med valpar. Men det är kul att planera o fundera och försöka klura ut vad som blir bäst i slutänden..
Nu är i alla fall Chantis viltspårprov inbokat ! Jag är nervös.. hoppas ju så innerligt på en etta till. Men jag vet ju att man aldrig kan ta ut något i förskott.. allt beror på dagsformen.. Tänkte lägga ett litet kort motivations spår åt henne i morgon, sedan är det bara att hålla tummarna :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar