onsdag 30 november 2011

Allt går inte som man tänkt sig !!


Ciiku är den mjukaste o vänaste man kan tänka sig normalt sett.. hon har en så mjuk framtoning, men vi har sett att skärpa definitivt finns där vid skarpt läge.. Vår nya vackra import Maksyma från polen, underbart snäll, glad och go i människor.. men tyvärr en riktigt super bitch mot andra tikar har lyckats framkalla Ciikus slumrande raseri ! Efter att då ha blivit provocerad av en liten slagskämpe vid namn Maksyma blev Ciiku förvandlad till ett rasande vilddjur, Maksyma åkte på däng.. men som den sanna slagskämpe hon är ville hon absolut inte kasta in handduken.. så matte (läs jag) fick tag på den lilla vita , fick upp henne i famnen.. och fick då en ilsken, blockerad Ciiku i benet.. Aj ! Ciiku släppte direkt då hon insåg misstaget, men jag fick ett rejält bett med ordentligt blåmärke därtill... 

Chanti..vår "law and order" så otroligt lugn och snäll, men är definitivt boss här hemma i hundflocken.. styr på ett sansat sätt .. ja hon har också blivit provocerad till slagsmål med prinsessan Maksyma.. trots mina ingripanden och vakande ögon har det blivit regelrätta slagsmål.. Så vi har då hållit Maksyma i sovrum+allrum och en grind i mellan hall+ kök där Chanti och Ciiku fått vara, grinden är över 1 meter i trä.Ska tilläggas att Maksyma fungerar utmärkt med hanarna, så de har varit hennes sällskapsherrar.Ja så var det då detta med grinden.. en kväll hoppar Maksyma helt sonika över grinden in till Chanti och Ciiku, och går direkt på Chanti.. slagsmål stod skrivet över hela ansiktet på henne tror jag(Maksyma) stor slagsmål utbryter där både Chanti o Ciiku går ihop mot Maxi. Ärligt talat blev jag väldigt rädd för Maxis skull, hon har ingen changs mot dessa damer, men med sann terrieranda vill hon inte ta in det. Lyckades iaf få undan Ciiku, efter vad som kändes en evighet(men i verkligheten inte så länge) visade Maxi tecken på att ge sig, Chanti snappade upp detta o gav henne en fair changs att säga " du vinner-jag ger mig" . Japp hon låg kvar visade detta, Chanti började avlägsna sig, Maxi kommer upp ruskar på sig och struttar sedan fram med samma provokativa uppsyn, jag tog raskt undan henne och förundrades samtidigt över hur man kan vara så attans ENVIS.. Ja så med detta i bagaget har vi beslutat att försöka hitta en delägare till Maxi, där hon helst får jaga, annars måste hon aktiveras på annat sätt. Detta är inget roligt beslut alls ! men jag inser ju att det kommer gå illa med antagligen Maxi om hon bor kvar här.. Hoppas hitta en seriös, ambitiös människa som inser vilken pärla detta är ! Bra stamtavla, snygg, perfekt storlek, stor potential för att bli en utomordentlig jakthund med härledning av de jakter hon varit med på.. hon har jobbat duktigt som stöthund. Har ju även hunnit lägga ett par blodspår vilket hon klarat ut fint. Måste hitta den personen som känns rätt för Maxis skull och som jag känner förtroende för då jag troligen vill ha en kull på henne senare(om HD röntgen visar positiva resultat och allt går som det ska) . Maxi fungerar ju väldigt bra med hanar, så det vore nog en fördel om en äldre hane finns i hemmet hos den som tar hem henne..
Det svider verkligen i hjärtat att det blev så här.. men vad jag förstått i efterhand så har hon haft dessa bossiga tendenser ett tag, hon hade tydligen efter att ha bott hos en väninna till uppfödaren lagt sig till med det här mindre roliga beteendet och försökt mucka med gamm-tikarna när hon kom tillbaka.. Sedan drog hon ju igång med löpet precis dagen efter hon kom till sverige o det gjorde ju absolut inte saken lättare med att foga in henne i min flock.. Så synd ! för hon är en så attans trevlig tik för övrigt.. snyft :(

2 kommentarer:

  1. Men usch va tråkigt att det inte funkar!! =(
    Hoppas det kommer lösa sig, önskar jag hade kunnat hjälpa till.
    Kramar// Suzzie

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt :( Hoppas att det löser sig till det bästa. Kramar Jeanette

    SvaraRadera