tisdag 19 november 2013


Jag kan inte påstå jag är en flitig bloggare, jag har liksom inte hunnit med...
Vi har flyttat till en jättefin liten gård där vi trivs mycket bra. Ett stort härligt hus och fin utsikt över åkrarna mot Torp.
Skogssamens Ciiku är nu parad med Skiftesgrind's Blixten mcqueen och jag håller tummarna för en fin kull.
Parlour's Star Bellatrix har hunnit med att gå godkänt anlag gryt och viltspår.
Min vackra skäck Hatta frá Hvammi 1  är utlånad tillsammans med sin fölunge Thór, det är Jeanette som övertagit Thór och flyttat honom in i en större flock o då måste ju mamma Hatta följa med. När Hatta kommer hem ska jag även ta hem min nya unghäst Heba från Virö.
Har funderat en massa kring detta med hästar och attityd hos folk.. Jag har ju sökt info angående Hattas tidigare liv och blir själaglad om någon har info att dela med sig av. Jag tycker det hjälper mig att förstå henne bättre.. 
Men jag har på senare tid blivit varse att vissa tydligen INTE vill veta något om sin hästs tidigare liv.. Jag sålde ju min guldklimp Bleikskjóna frá Gudnasstödum för ca 7 år sedan.. Tyvärr kunde inte hon som köpte henne av mig behålla Skjóna så länge av hälsoskäl. Nya ägaren verkade måttligt intresserad när jag tog kontakt, jag nämnde att om hon skulle säljas så var jag intresserad, men nej Skjóna var ju sagohästen i byn hon skulle aldrig säljas fick jag veta. Jag kunde heller inte få komma o hälsa på då hon just lånat ut Skjóna.. För inte så länge sedan fick jag se att Skjóna var såld.. kontaktade då åter den kvinna som köpte henne av Cilla (som jag sålde till) fick veta att hästen blivit utstött i flocken o inte mådde bra, så hon hade via en bekant överlåtit henne till någon Pia vars nummer hon ej hade kvar..
Cilla berättade att hon sett att Skjóna haft föl i år, så jag googlade på gårdnamnet och hittade henne, men det var INTE någon Pia som hade henne utan en islandshäst uppfödare i Örebro trakten. Jag har skrivit till dem, men ingen respons tyvärr ! Ringa känns lite påfluget.. jag vill bara veta att mitt gamla älsklingssto har det bra, och kunna berätta lite om hennes bakgrund.. jag ägde henne i många år och sitter ju på en del info angående henne. Fast de kanske inte bryr sig, vad vet jag.. Däremot vet jag att om hon blivit utstött ur en flock kan hon inte vara frisk.. Hon är ett klart ledarsto som styr bestämt men juste.
Hursomhelst så tycker jag det är så sorgligt att hon flyttat runt, det svider i hjärtat o jag tycker jag svikit henne..
Jag hoppas verkligen hon får all den kärlek hon är värd i sitt nya hem.
På bilden Hatta sommaren -13 med sin lille son Thór







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar